Bilhistoria

Joseph Cugnot är den man som på slutet av 1700-talet utvecklade en självgående vagn. Denna vagn skulle komma att bli Volvo, Saab, Nissan, Toyota osv. Där började allt en gång i tiden.

Det var år 1769 som denna fransman uppfann vagnar som kunde ta sig framåt på helt egen hand med hjälp av ångmotorer. Han gjorde dessa till den franska militärmyndigheten. Det är inte som dagens motorer precis. Ångmotorerna krävde påfyllning varje kvart. Då var man tvungen av fylla på vatten. Det var ganska miljövänligt med bilar på den tiden. Eller nästan i alla fall, för att hetta upp vattnet så att ångan kunde bildas så måste man tillföra någon annan energi. Då eldade man med olja, kol eller ved.

I England på slutet av 1700-talet så tillverkades den första ångdrivna vagnen för privatpersoner. Det var en herre som hette Richard Trevithick. Han levererade vagnarna till Frankrike och hemlandet.

Carl Benz var den första personen som började sälja vagnar år 1885 med en förbränningsmotor som gick på bränsle likt dagens bensin. Låter efternamnet bekant? Det är för att han slog ihop sig med Gottlieb Daimler och bildade Mercedes-Benz 1926. Carl Benz är mannen som hade patentet på den allra första bilen, många experter säger att det är så.

Alla ovanstående vagnar eller början på bilar var väldigt dyra och kunde inte serietillverkas. Mannen som revolutionerade hela bilindustrin var Henry Ford. Han var en man från USA som skapade löpandebandprincipen och lyckades producera bilar som medelklassen hade råd med. T-Forden var hans första lyckade projekt som sålde över 15 miljoner exemplar på 22 år som den producerades i Fordfabriken.

Volkswagen Typ 1 var också en milstolpe i bilens historia. Bilen som tillverkades av Volkswagen från 1934 ända fram till 2003 var en succé världen över. Främst för sitt unika utseende. Den är rund och har många välvda formen. Den kallades också för ”Bubblan”.

svartvitt-fin-veteranbil

Svenska bilmärken

Volvo Personvagnar

Volvo AB grundades 1927 och var ett dotterbolag till SKF, Svenska Kullager Fabriken. Volvo PV är en av de mest klassiska bilarna som har lämnat den svenska fabriken. Volvo Amazon är också en bil som var väldigt uppskattad när den kom ut. Båda dessa bilar är populära hos samlare av veteranbilar.

Saab

Från början var Svenska Aeroplan Aktiebolag ett företag som tillverkade flygplan till militär och utlandet. Men 1947 presenterade man en prototyp till en bil som hade namnet Ursaaben. 1949 hade man ett färdigt koncept och då presenterade man den allra första personbilen Saab 92. Efter det så har många fina bilmodeller lämnat fabriken.

Idag är dessa bilmärken till viss del utlandsägda, det är inte helsvenska bolag som står bakom bilarna. Det har varit i svåra tider som man har sålt för att försäkra sig om bilarnas efterlevnad.

Saab ägs idag av National Electric Vehicle Sweden AB som har vissa kopplingar till Kina och Volvo personvagnar ägs av Geely Sweden AB som i sin tur ägs av Zhejiang Geely Holding Group i Kina.

Det har varit många turer om detta i tidningarna och man har spekulerat i att detta skulle hända förr eller senare. Man är rädd för att all tillverkning ska flytta utomlands och att tusentals människor ska förlora sina arbeten.